Spowolniony metabolizm – jak go odbudować?

Zacznę od tego czym jest metabolizm, gdyż wiele osób nie zna jego definicji. Otóż wbrew powszechnie panującej opinii, metabolizm nie ma nic wspólnego z częstotliwością wypróżniania i szybkością trawienia pokarmu. 😉 Termin ten określa zapotrzebowanie organizmu na energię – kalorie. Mówiąc o kimś, że ma szybką przemianę materii mamy na myśli osobę, która pomimo spożywania dużej ilości jedzenia i niskiej aktywności fizycznej nie ma problemu z utrzymaniem prawidłowej masy ciała. Z kolei jednostki z wolnym metabolizmem tyją z tzw. powietrza! Nawet w przypadku aktywnego trybu życia i niewielkiej ilości jedzenia mają problem z nadmiarem tkanki tłuszczowej. Dlaczego jedni mogą jeść wszystko i nie tyć, a drudzy wręcz przeciwnie? Głodować jednocześnie przybierając na wadze? Czy to kwestia genów? A może czegoś jeszcze?

Od czego zależy tempo przemiany materii?

  • płeć – kobiety mają wolniejszą przemianę materii niż mężczyźni
  • wiek – tempo metabolizmu spada wraz z wiekiem
  • stan zdrowia – niektóre choroby mogą przyspieszać lub zwalniać metabolizm, np. nadczynność i niedoczynność tarczycy
  • aktywność fizyczna – przyspiesza tempo metabolizmu
  • dieta – diety głodówkowe lub te typu 1000 kalorii spowalniają tempo przemiany materii

Wrogowie metabolizmu

  • niskokaloryczne diety
  • nieregularne posiłki
  • niejedzenie śniadań
  • zbyt mała ilość snu
  • siedzący tryb życia
  • zbyta mała ilość wody
  • nadmiar stresu

Załamanie metaboliczne

Załamanie metaboliczne to bardzo częste zjawisko, zwłaszcza wśród kobiet. Na pewno macie taką koleżankę, która wiecznie jest na diecie… Wiecznie liczy kalorie i wiecznie… jest gruba! Taki stan rzeczy stanowi konsekwencję załamania metabolicznego, do którego z kolei dochodzi w wyniku stosowania niezdrowych diet niepokrywających podstawowego zapotrzebowania kalorycznego (PPM).Pod tym pojęciem rozumiemy ilość kalorii niezbędną do utrzymania podstawowych funkcji życiowych: oddychania czy pracy serca!!!

Jak nie zrobić sobie krzywdy?

Zanim zdecydujesz się na podjęcie walki ze zbędnymi kilogramami, wylicz swoje PPM i CPM. W ten sposób uchronisz się przed ewentualnym spowolnieniem metabolizmu oraz efektem jojo! Badania dowodzą, że niskokaloryczne diety potrafią zniszczyć naszą przemianę materii już w okresie 6 miesięcy!!!

Jak wyliczyć PPM i CPM?

Wartość PPM wyliczysz z powyższego wzoru:

PPM [kcal] = 665,09 + (9,56 x waga w kg) + (1,85 x wzrost w cm) – (4,67 x wiek).

Otrzymany wynik mnożysz przez

przez współczynnik aktywności ruchowej. Wybierz jedną z poniższych możliwości:

– 1,2-1,3 -> dla osoby chorej leżącej w łóżku;

– 1,4 -> dla niskiej aktywności fizycznej;

– 1,6 -> dla umiarkowanej aktywności fizycznej;

– 1,75 -> aktywny tryb życia;

– 2,0 -> bardzo aktywny tryb życia

– 2,2-2,4 -> wyczynowe uprawianie sportu.

W ten sposób otrzymasz CPM – całkowite zapotrzebowanie kaloryczne. Od wartości końcowej odejmij max. 300 kalorii – tyle wystarczy, aby chudnąć.

Mleko się rozlało – jak naprawić metabolizm?

Jeżeli na tę chwilę jesz mniej niż wynosi Twoje zapotrzebowanie kaloryczne i tyjesz, oznacza to, że doprowadziłeś swój metabolizm do nędzy i rozpaczy. Aby go naprawić, musisz przełożyć odchudzanie na później. Zacznij od stopniowego zwiększania kalorii – rób to dopóty, dopóki nie dojdziesz do CPM. W trakcie tego okresu, kieruj się poniższymi zasadami:

  • jedz regularnie
  • nie unikaj węglowodanów
  • zadbaj o to, aby w każdym posiłku znalazło się białko
  • ogranicz spożycie cukrów prostych
  • uprawiaj sport
  • pamiętaj, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia
  • pij co najmniej 2 litry wody dziennie
  • wysypiaj się
  • jedz ostre przyprawy: chilli, imbir, pieprz, kurkuma

One thought on “Spowolniony metabolizm – jak go odbudować?

  • 5 lutego 2018 at 11:08
    Permalink

    Ja odbudowałam metabolizm jedząc zgodnie z zapotrzebowaniem i łykając African Mango. Schudłam 20 kg i nie mam jojo! 🙂

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

error: Content is protected !!