Moja przyjaciółka Nadwaga!

Nadwaga

Nadwaga to przewlekła choroba metaboliczna będąca konsekwencją zaburzeń równowagi pomiędzy poborem a zużyciem energii. Objawia się zwiększoną ilością tkanki tłuszczowej w organizmie – tak to wygląda z medycznego punktu widzenia. Natomiast po przełożeniu na język „polski” nadwagę utożsamia się głównie z nadmiarem kilogramów. Trudno nam przejść wobec niej obojętnie. Daje się we znaki na każdym kroku. 

  • Ludzie zmagający się z nadmiarem kilogramów często czują się osamotnieni i wykluczeni. Unikają spotkań ze znajomymi, wyjść do pubu czy restauracji gdyż obawiają się negatywnej reakcji ze strony otoczenia. Z badań przeprowadzonych z inicjatywy  TNS OBOP  wynika, że aż 64% z nich spotyka się z licznymi nieprzyjemności odnoszącymi się do ich wyglądu. Uśmiechem maskują smutek i żal, a często również zakłopotanie. Żartują ze swojej tuszy, jednocześnie cicho łkając w poduszkę.
  • Nadwaga to nie tylko problem natury estetycznej, ale również zdrowotnej. Śmiało można napisać, że jest to choroba która zagraża naszemu zdrowiu a nawet życiu – zwłaszcza wtedy, gdy przerodzi się w otyłość!

Nadwaga – częstotliwość występowania

Częstotliwość występowania nadwagi w krajach wysokorozwiniętych wzrasta z roku na rok. Obecnie uznaje się ją za jedną z najbardziej popularnych przypadłości. Aktualnie zmaga się z nią ponad 40% Polaków – zdecydowaną większość stanowią mężczyźni!

Nadwaga – przyczyny 

Winowajców może być wiele. Hormony, geny, neuroprzekaźniki – to one zarządzają ośrodkiem głodu. To one regulują tempo przemiany materii, odpowiadają za powstawanie uczucia łaknienia i sytości. Co nie zmienia faktu, że przyczyn nadmiernej masy ciała powinno upatrywać się głównie w czynnikach środowiskowych, takich jak:

  • nieprawidłowe nawyki żywieniowe – nadmierne spożycie tłuszczu i cukru. Wiecie jaka jest ulubiona kuchnia Polaków? Amerykańska – jakżeby inaczej! Kochamy słodycze, napoje gazowane i fast-foody. Aczkolwiek tradycyjnym schabowym również nie pogardzimy. Podobnie zresztą jak kawałkiem domowego ciasta.
  • siedzący tryb życia – Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca przemierzanie 10 tys. kroków dziennie, tymczasem statystyczny Polak robi przeciętnie  5,1 tys. W zdecydowanej większości preferujemy jazdę samochodem czy komunikacją miejską. Mało tego! Szacuje się, że w pozycji siedzącej spędzamy zdecydowaną większość dnia – minimum 8 godzin! Stronimy jednocześnie od aktywności fizycznej. Pomimo nieustającej popularności programów treningowych Ewy Chodakowskiej czy Anny Lewandowskiej ciężko nas namówić do wstania z kanapy!

Nadwaga – sprawdź czy Cię dotyczy! 

Z nadwagą mamy do czynienia wówczas, gdy wartość BMI (wskaźnik masy ciała) jest równa 25 lub większa. Jak ją obliczyć? Do wyboru masz dwie opcje. Możemy skorzystać z gotowych kalkulatorów dostępnych w Internecie lub posłużyć się poniższym wzorem. Decyzja należy do Ciebie. Bez względu na wybór metody, jedno jest pewne: już za chwilę dowiesz się czy problem nadwagi lub co gorsza otyłości Cię dotyczy.

BMI = masa ciała (kg)/wzrost (m²)

Przykład:

  • Imię: Adrian
  • Waga: 80 kg
  • Wzrost: 180 cm – powyższą wartość zamieniamy na m², czyli 1,80 x 1,80 = 3,24

BM= 80 kg: 3,24 = 24,7

Uzyskany wyniki należy skonfrontować z informacji zamieszczonymi tabeli.

Wszystko wskazuje na to, że waga Adriana jest w normie. Co nie zmienia faktu, że nasz bohater jest bliski nadwadze! To ostatni dzwonek na to, aby zmienić swoje nawyki żywieniowe!

Nadwaga vs. zdrowie 

  • bóle stawów
  • zaburzenia miesiączkowania
  • problemy z zajściem w ciążę
  • nadciśnienie tętnicze
  • cukrzyca typu II
  • miażdżyca
  • depresja

Nadwaga vs. ekonomia

Nadwaga w znaczącym stopniu pogarsza komfort życia – i to nie tylko nasz, a szeroko rozumianego społeczeństwa! Leczenie nadwagi czy otyłości w znaczący sposób obciąża budżet państwa. Zresztą, każdy z nas wie że kondycja NFZ pozostawia wiele do życzenia. Według najnowszych danych, koszty leczenia osób zmagających się z nadprogramowymi kilogramami są dwa razy wyższe w porównaniu do pacjentów z prawidłową masą ciała.

Osoby zmagające się z nadwagą lub otyłością z reguły są mniej produktywne niż pracownicy których wskaźnik BMI jest w normie. Po drugie, nie są w stanie wykonywać wszystkich prac. Tym samym mają istotny wpływ na funkcjonowanie gospodarki.

Nadwaga – profilaktyka

Stare porzekadło mówi, że lepiej zapobiegać niż leczyć – trudno się z nim nie zgodzić. Zwłaszcza w kwestii otyłości. Międzynarodowa Organizacja Zdrowia prowadzi szereg działań, programów edukacyjnych mających na celu promowanie wiedzy na temat nadwagi i otyłości oraz związanych z nimi konsekwencji zdrowotnych.  Zanim przejdę do sedna,  pragnę zaznaczyć że:

  •  żadne pojedyncze działania, stosowane raz na czas nie są w stanie odwrócić negatywnych skutków nadwagi

Długofalowe zmiany są jak najbardziej pożądane!

Program profilaktyki nadwagi w Polsce

  • Etykietowanie produktów spożywczych.
  • Reformulacja żywności – zmniejszenie podaży soli, kwasów tłuszczowych typu trans czy cukru w produktach spożywczych.
  • Porady na temat zdrowego stylu życia w ramach NFZ
  • Ograniczenie reklam telewizyjnych promujących produkty wysokoprzetworzone
  • Obowiązkowe wychowanie fizyczne w szkole

Jak uchronić się przed nadwagą? Pomocnych rad! 

  • Ogranicz spożycie napojów gazowanych, słodyczy oraz fast-foodów!
  • Wyrzuć z domu cukier!
  • Zrezygnuj z jedzenia na mieście.
  • Dzień zacznij od pożywnego śniadania, w ten sposób unikniesz napadów wilczego głodu w ciągu dnia.
  • Zadbaj o codzienną dawkę ruchu – 30-minutowy spacer może okazać się zbawienny!
  • Jedz pięć porcji warzyw i owoców dziennie!
  • Pij dużo wody!
  • Regularnie kontroluj BMI oraz masę ciała!

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

error: Content is protected !!