Jak nie przytyć zimą?

Choć do kalendarzowej zimy zostało jeszcze nieco ponad trzy tygodnie, pogoda za oknem krzyczy że to już ten moment! Podobnie zresztą jak wystawy sklepowe. Letnie sukienki już jakiś czas temu zostały wyparte przez ciężkie płaszcze. Nie oszukujmy się, mroźna aura nie sprzyja utrzymaniu szczupłej sylwetki. Rzadziej wychodzimy z domu – mniej się ruszamy. Czas wolny spędzamy zazwyczaj na kanapie, w towarzystwie ulubionego serialu i czekolady – dla większości z nas to duet idealny. Częściej i chętniej sięgamy po wysokokaloryczne potrawy – pizzę, tłuste mięsa, makarony. Zdrowe i lekkie sałatki idą w niepamięć. Usprawiedliwienia szukamy w tym, że warzywa nie smakują tak jak latem. Trudno się z tym nie zgodzić. Pomidory są blade i pełne wody. Ale co tam! Najważniejsze, że słodycze są całoroczne. Ba! W grudniu smakują szczególnie wybornie! Mikołajki, Boże Narodzenie, Sylwester – nie brakuje okazji do ich konsumpcji. Typowy Kowalski od listopada do świąt Wielkanocnych przybiera na wadze średnio 3 kilogramy. Czy winne jest tylko jedzenie? Okazuje się, że nie!

Światło proszę! 

Najnowsze badania naukowe donoszą, że za dodatkowe kilogramy odpowiadają nie tylko kalorie, ale również światło! Dni są coraz krótsze, słońca coraz mniej. Punkt 16:30 robi się ciemno! Organizm zaczyna produkować coraz więcej melatoniny – hormonu snu. Jesteśmy zmęczeni, rozdrażnieni i rzecz jasna śpiący. Ów zmiany skutkują zwiększeniem łaknienia. Winnych należy szukać również wśród endorfin – hormonów szczęścia. Ich niedobór kształtuje nasz nastrój – brak humoru, nerwowość. W jaki sposób można go uzupełnić? Do wyboru masz dwie opcje: trening lub czekolada! Nawet nie muszę pytać, którą z nich wybierasz. Odpowiedź jest jasna.

Zapotrzebowanie kaloryczne zimą

Nie mieszkamy na Biegunie Południowym, nie jesteśmy odcięci od świata. Najbliższy spożywczak znajduje się w promieniu 200 m od naszego domu, w którym swoim drogą jest ciepło i przyjemnie.  Kaloryfery, kominki, piecyki naprawdę dają radę. Zresztą nie bez powodu nie chce nam się z niego wychodzić. Puenta jest następująca: zimą nasze zapotrzebowania kaloryczne spada! Tymczasem my uważamy odwrotnie – gromadzimy tłuszcz po to, aby uchronił nas przed niekorzystną aurą – sprzyjającą siedzącemu stylu życia. Zimą ruszamy się znacznie mniej niż latem, a co za tym idzie spalamy mniej kalorii. Fakt ten owocuje przyrostem wagi. W przyrodzie nic nie ginie.

Tycie zimą – statystyki

Wiemy już ile tyjemy – średnio 3 kg. Czas zagłębić temat. Poznać najczęstsze powody przybierania na wadze zimą. Z najnowszych badań naukowych wynika, że winne są słodycze (35%) a w dalszej kolejności wspomniany przeze mnie brak ruchu (28%). Na trzecim miejscu uplasowało się podjadanie (26%), a na czwartym nieregularne posiłki (23%).

Dlaczego tyjemy zimą? Najczęstsze powody

Jak widać, można wymienić kilka czynników odpowiedzialnych za wzrost wagi. Na część z nich mamy wpływ, a na część nie. Aczkolwiek jedno jest pewne: mamy przewagę. To przede wszystkim od nas zależy czy wiosnę przywitamy z nadbagażem.

Jak się nie odchudzać zimą? 

Okresowe głodówki, niskokaloryczne diety to najgorsze co możesz zrobić! Niestety, my Polacy mamy do nich słabość. Jeden z najbardziej powszechnych zrywów ma miejsce 27 grudnia. To właśnie w tym dniu następuje aktualizacja wagi po świętach. Z przerażeniem patrzymy w kalendarz – Sylwester za 4 dni. Sukienka dziwnie ciasna! A przecież była luźna -what the fuck? Do kolejnego dochodzi zaledwie kilkadziesiąt godzin później, dokładnie 1 stycznia – Nowy Rok – Nowa Ja. Mam dla Ciebie inną propozycją – nie czekaj do Bożego Narodzenia. Zacznij dzisiaj, zaraz, teraz – dokładnie w tym momencie i zaskocz swoich najbliższych mini metamorfozą! Do świąt zostało nieco ponad 21 dni – w tym czasie możesz schudnąć 3 kilogramy, a może nawet więcej? Na początku odchudzania waga spada szybciej!

Nie ma złej pogody na trening,

jest tylko nieodpowiedni ubiór. Oczywiście nie będę Cię zachęcać do joggingu w dziesięciostopniowym mrozie – to wyzwanie dla prawdziwych hardkorów, a po prostu namówię Cię do regularnych treningów. Nieprawdą jest, że zimą nie można trenować. Ba! Można być tak samo aktywnym jak latem! Basen, siłownia – a może dla odmiany lodowisko? Typowo grudniowa atrakcja. Nie dość, że spala mnóstwo kalorii to poprawia nastrój! To dopiero początek! Uwierz mi, naprawdę jest w czym wybierać – a Ty najzwyczajniej w świecie szukasz wymówek dla swojego lenistwa!

  • Squash
  • Zajęcia fitness
  • Zumba
  • Joga
  • Spinning
  • Jumping
  • Ścianka wspinaczkowa

W cieplejsze dni możesz wybrać się na długi spacer. Zabierz ze sobą koleżankę – w ten sposób połączysz przyjemne z pożytecznym – plotki ze spalaniem kalorii!

Dieta

Latem czy wiosną o wiele łatwiej jest utrzymać dietę. Stragany uginają się od nadmiaru warzyw i owców. Z kolei słoneczna pogoda zachęca do przygotowywania zdrowych i lekkich sałatek, podobnie jak i do aktywności fizycznej. Nikogo nie dziwi widok rowerzystów czy rolkarzy przemierzających ścieżki. Co nie zmienia faktu, że zimowy jadłospis może być równie przyjemny. Postaw na produkty sezonowe:

  • kapusta
  • brukselka
  • ziemniaki
  • jarmuż
  • dynia
  • jabłka
  • gruszki
  • pomarańcze
  • mandarynki
  • grejpfruty
  • marchew
  • seler

Mrożonki też są bardzo dobrym rozwiązaniem. Dostaniesz je w każdej sieciówce, a nawet w osiedlowym spożywczaku. Na ich bazie przygotujesz naprawdę smaczne i pożywne dania!

Frittata z warzywami 

  • Warzywa na patelnię – 1 opakowanie (450 g)
  • Mleko (0,5%) – 50 ml
  • Jaja – 4 sztuki
  • Ser feta – 3 łyżki
  • Oliwa z oliwek – 2 łyżki

Na patelni rozgrzej oliwę z oliwek. Wrzuć warzywa. Smaż przez ok. 5 minut. Jaja połącz z mlekiem, serem, solą i pieprzem. Tak przygotowaną masę wylej na warzywa. Smaż pod przykryciem ok. 15 minut – aż masa się zetnie. Po upływie tego czasu, przełóż frittatę na talerz – do górny dnem i pokrój na trójkąty.

Barszcz ukraiński

  • Barszcz ukraiński (mrożonka) – 1 opakowanie
  • Ziemniaki – 3 sztuki
  • Ocet – 1 łyżka
  • Bulion warzywny – 1 litr
  • Jogurt grecki – 1 łyżka

Zawartość opakowania wrzuć do bulionu. Dodaj łyżkę octu oraz ziemniaki pokrojone w kostkę. Gotuj 20 minut. Dopraw ulubionymi przyprawami. Podawaj z łyżką jogurtu greckiego.

Wystrzegaj się słodyczy 

Nie zakładaj, że zjesz tylko kosteczkę czekolady – dobrze wiesz, że to kłamstwo. Gwarantuje Ci, że wsuniesz całą tabliczkę! Pojawią się wyrzuty sumienia, a nierzadko dodatkowe kalorie. Dasz się ponieść chwili – lody, słodkie batoniki, a na danie główne fast-foody. Jeżeli nie wyobrażasz sobie życia bez słodyczy, postaw na mniejsze zło. Pojedyncze przekąski, które dadzą Ci gwarancję na to, że nie zjesz więcej niż powinnaś!

  • Baton Milky Way- 100 kcal
  • Czekoladka Kinder – 71 kcal
  • Kinder Niespodzianka – 113 kcal
  • Prince Polo (20 g) – 106 kcal
  • Knoppers – 137 kcal
  • Batonik Duplo – 99 kcal

Postaw na białko

Białko przyspiesza metabolizm, a zatem ułatwia odchudzanie. Do tego bardzo dobrze syci! Stąd też tak ogromna popularność śniadań białkowo-tłuszczowych. Po ich zjedzeniu nie czujemy głodu przez ładnych kilka godzin! W jakie proteiny warto zainwestować?

  • chude mięso
  • ryby morskie
  • rośliny strączkowe
  • jaja
  • fermentowane produkty mleczne – jogurty, mleko, sery, twarogi itp.

Zjedz porządne śniadanie 

Nie wymiguj się brakiem czasu, wstań 15 minut wcześniej i przygotuj pożywne śniadanie. Owsianka, kanapki z pełnoziarnistego chleba, jajecznica, omlet, a może koktajl? Dzięki niemu unikniesz napadów głodu w ciągu dnia! Nie dość, że zjesz mniej – zyskasz energię  do działania! Zły humor szefa nie będzie Ci straszny!

Święta Bożego Narodzenia

Ok. Przenieśmy się w czasie – swoją drogą zawsze marzyłam o tym, aby posiadać zdolność teleportacji. Zwłaszcza o tej porze roku. 😀 Mamy 24 grudnia, stół ugina się od nadmiaru pysznych potraw, a Ty nie wiesz co robić? Stoisz w idealnie dopasowanej sukience i dumasz. Skusić się na kawałek makowca czy nie? Ah.. .Sernik też wygląda bardzo apetycznie! Myślisz, myślisz. W Twojej głowie pojawia się pytanie – jak nie przytyć w święta? Odpowiedź na nie znajdziesz w kolejnym wpisie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

error: Content is protected !!