Dietetyczne przekąski. Jedz bez wyrzutów sumienia!

Wiele osób myli głód z apetytem, stąd też stale zwiększający się odsetek ludzi zmagających się z nadwagą oraz otyłością. Podjadamy pomiędzy posiłkami, wtedy kiedy jesteśmy smutni lub poddenerwowani. Zdarza się również tak, że jemy z nudów! Ot tak po porostu, żeby zająć czymś ręce. Wszystko po to, aby spojrzeć później w lustro i powiedzieć: znowu w życiu mi nie wyszło. 😉

Przyrzekasz sobie, że od poniedziałku będzie inaczej – zrezygnujesz z niezdrowych przekąsek, zastąpisz je… No właśnie – czym  je zastąpisz?

Podjadanie

Pierwszy krok, jaki powinnaś zrobić nazywa się: analiza sytuacji. Zwróć uwagę na to, kiedy sięgasz po jedzenie. W przeciwnym razie nie będziesz w stanie przerwać błędnego koła podjadania.

  • Nagradzanie – wiele osób utożsamia jedzenie z nagrodą – to nawyk wyniesiony z dzieciństwa. Czekolada za dobrze napisaną klasówkę, batonik za posprzątany pokój.
  • PMS – są takie dnie w życiu kobiety, kiedy nie potrafi oprzeć się pokusie. Jakość jedzenia nie ma znaczenia – liczy się smak. Słodki!
  • Nieregularne posiłki – najprostszą a zarazem najszybszą metodą na zaspokojenie głodu jest przekąska bogata w cukier. Podnosi poziom glukozy we krwi, poprawia nastrój. Problem w tym, że to tylko chwilowe uczucie, które znika równie szybko jak się pojawiło.
  • Niedobór witamin i minerałów – wśród przyczyn podjadania wymienia się również niedobory witamin i minerałów. Przykładowo, niepohamowana chęć na czekoladę może stanowić konsekwencję niedoboru magnezu.
  • Bezsenność – wzmożony apetyt może stanowić konsekwencję zbyt małej ilości snu. Najnowsze badania naukowe donoszą, że osoby które śpią mniej niż 6 godzin na dobę jedzą więcej!
  • Nadmiar stresu – na jednych stres działa paraliżująco – odbiera im apetyt. A na drugich, wręcz odwrotnie – niczym chochlik namawia ich do podjadania!
  • Spadek nastroju – nic tak nie poprawia humoru jak pudełko lodów czy tabliczka ulubionej czekolady. W towarzystwie dobrego serialu smakują wręcz wybornie!

Spróbuj zrozumieć, dlaczego sięgasz po niezdrowe przekąski. Potrzebujesz relaksu? Odprężenia? Jesteś smutny, a może wręcz przeciwnie – szczęśliwy? Świadomość własnych uczuć pomoże Ci rozwiązać tą jakże trudną zagadkę.

Podjadanie w liczbach

Ponad połowa mieszkańców naszego kraju przyznaje się do tego, że podjada w ciągu dnia (57%). Praktycznie każdy z nas, bo aż 81% – raz w tygodniu wcina coś słodkiego. W naszym menu goszczą słodycze, chipsy oraz fast-foody – przekąski bogate w cukier oraz tłuszcz. Najchętniej konsumujemy je w domowym zaciszu – przed komputerem lub telewizorem. Nie sięgamy po nie dlatego, że czujemy się głodni – po prostu mamy na nie ochotę. W odpowiedziach ankietowanych pojawiły się również takie powody jak:

  • zły nastrój
  • stres
  • chęć wynagrodzenia siebie

Podjadanie – jak pokonać nałóg

Jedzenie rządzi Twoim światem? Chcesz z tym skończyć? Gratulacje. Podjąłeś bardzo dobrą decyzję. Czas wprowadzić ją w życie. Przygotuj się na ciężką pracę. Konsekwencja i cierpliwość będą wskazane!

Przez lata wmawiałeś swojemu organizmowi, że jedzenie jest jedną z największych przyjemności w życiu. Pora to zmienić. Zepchnąć je na dalszy tor, zastąpić chociażby jakimś ciekawym hobby. Zamiast objadać się słodyczami, wybierz się na siłownię! Zapisz się na lekcję tańca czy angielskiego. Co jeszcze możesz zrobić?

  • Chodź na zakupy z listą. Nie kupuj tzw. zapalników, które tylko uruchamiają lawinę zwaną „podjadaniem”. Słodycze, chipsy, fast-foody, dania typu instant – wyrzuć je ze swojego menu! Tego typu produkty działają na nasz mózg niczym narkotyk. Sprawiają, że chcemy jeść więcej i więcej!
  • Jedz powoli, dokładnie przeżuwaj każdy kęs. Celebruj posiłki – na czas obiadu, śniadania czy kolacji wyłącz telewizor – skup się na tym, co widnieje na Twoim talerzu!
  • Nie zalegaj na kanapie! Nie objadaj się słodyczami! Zadzwoń do koleżanki lub umów się z nią na kawę. Rozmowa z kimś bliskim poprawi nastrój i przegoni złe myśli.
  • Zjadłaś pełnowartościowy obiad, a mimo wszystko dalej masz ochotę na coś słodkiego? Wypij szklankę wody – ewentualnie Coca Coli Zero lub sięgnij po miętówkę.
  •  Pomyśl o innych. Nie wszyscy mają taki komfort jak Ty. Idąc do sklepu nie zwracasz uwagi na ceny produktów. Bezwiednie pakujesz do koszyka kolejną paczkę chipsów. Następnie zasiadasz przed telewizorem i rozkoszujesz się ich smakiem. Bez względu na to czy jesteś wierzący czy nie, jedno jest pewne – obżarstwo to grzech. Pomyśl o ludziach, którzy nie mają co jeść. Głodujących, żebrzących.

Dietetyczne przekąski

Wprowadziłaś w życie wyżej wymienione zalecenia i dalej nic? W dalszym ciągu nie możesz oprzeć się pokusie podjadania? Czas wprowadzić Plan B. Przygotowałam dla Ciebie listę zdrowych przekąsek, które zaspokoją Twój apetyt a jednocześnie nie zaprzepaszczą dietetycznych starań. Każda z nich ma nie więcej niż 100 kalorii! Gotowa? Zaczynamy!

  • Świeży ananas – 200 g
  • Popcorn z mikrofalówki bez dodatki tłuszczu – pół szklanki
  • Mandarynki – 3 sztuki
  • Brokuł gotowany na parze – 450 g
  • Truskawki – 250 g
  • Jabłko pieczone z cynamonem – 1 sztuka
  • Jogurt naturalny – 150 g
  • Jajko sadzone – 1 sztuka
  • Ogórek zielony – 720 g
  • Banan – 1 sztuka
  • Pomidor – 500 g
  • Warzywa na patelnię – 150 g
  • Cukinia – 500 g
  • Wafle ryżowe – 5 sztuk
  • Grejpfrut – 1 sztuka
  • Pomarańcza – 1 sztuka
  • Granat – 1 sztuka
  • 20 migdałów
  • 2 łyżki słonecznika
  • Mus jabłkowy – 250 g
  • Galaretka owocowa – 200 g
  • Tost z dżemem – kromka chleba tostowego posmarowana łyżeczką dżemu
  • Marchewka – 200 g
  • Lód Big Milk – 1 sztuka
  • Batonik Milky Way – 1 sztuka
  • Małe Prince Polo Classic – 1 sztuka
  • Żelki Haribo – 15 sztuk
  • Pasek czekolady mlecznej z orzechami – 17 g
  • Czekoladka Kinder – 1 sztuka
  • Serek wiejski light – 150 g
  • Rafaello – 2 sztuki
  • Garść chipsów – 15 g

Widzisz? Będąc na diecie, nie musisz rezygnować ze swoich ulubionych przekąsek. Jedyne o czym musisz pamiętać, to umiar. Jeżeli masz świadomość tego, że nie będziesz w stanie zaprzestać na jednym paseczku czekolady czy garści chipsów – nie kupuj ich. Przerzuć się na zdrowsze produkty – owoce, warzywa itp.

Powodzenia! 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

error: Content is protected !!